Redaktor naczelny poleca

Szanowni Czytelnicy,

W tym numerze w Raporcie publikujemy cykl artykułów przeglądowych stanowiących przewodnik po sprzęcie terapeutycznym. Ta ogromna tematyka będzie prezentowana w rubryce Raporty kilku kolejnych wydań magazynu Fizjoterapeuta. Rozpoczynamy od działu Elektroterapia.

Natomiast w dziale Ortopedia przeczytacie artykuł o efektach łagodzenia bólu mięśniowego elektrostymulacją niskiej częstotliwości. Elektroterapia jest ważną niefarmakologiczną alternatywą w leczeniu stanów bólowych. Powszechnie stosowane są w tym celu urządzenia do przezskórnej elektrycznej stymulacji nerwów (TENS). W pracy porównano skuteczność łagodzenia bólu mięśniowego przy użyciu TENS ze skutecznością działania osobistego urządzenia do stymulacji niskiej częstotliwości (PLS).

W dziale Neurologia publikujemy aktualne informacje na temat rehabilitacji przedsionkowej. Rehabilitacja przedsionkowa jest specjalistyczną formą terapii z udziałem ćwiczeń fizycznych, mającą na celu złagodzenie objawów wynikających z zaburzeń funkcjonowania układu przedsionkowego. Najczęściej zgłaszanymi dolegliwościami wynikającymi z dysfunkcji układu przedsionkowego są zawroty głowy i zaburzenia równowagi związane ze zmianą pozycji lub ruchem ciała. Celem tego przeglądu literaturowego jest ocena i podsumowanie roli rehabilitacji przedsionkowej w leczeniu zaburzeń układu przedsionkowego.

A w dziale Sport przedstawiamy diagnostykę urazów proksymalnych ścięgien mięśni kulszowo-goleniowych. Urazy i przeciążenia mięśni kulszowo-goleniowych (ang. Hamstring) są często obserwowane u sportowców wyczynowych i amatorów, uprawiających sport rekreacyjnie. Przyczepy bliższe mięśni kulszowo-goleniowych (PH – Proximal Hamstring) znajdują się w bardzo wrażliwym regionie, który jest narażony na obrażenia w czasie uprawiania kilku dyscyplin sportowych. Urazy tej okolicy (PHI -Proximal Hamstring Injuries) powodują wielodniowe przerwy w treningach i konieczność rezygnacji z zawodów.

Zapraszam do lektury!
Redaktor naczelny