Zabiegi na menisku nie zwiększają opóźnionej rekonstrukcji ACL i rehabilitacji: wyniki randomizowanego badania kontrolowanego

Uszkodzenie łąkotki może zmienić kierunek rozwoju zdrowia kolana. W krótkim okresie, urazy łąkotek prowadzą do krótkotrwałych objawów, takich jak ból, obrzęk i zablokowanie. W dłuższej perspektywie czasowej, są one związane z wysokim ryzykiem rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów. Niestety, jednoczesne naderwanie łąkotki występuje w 40-60% przypadków zerwania więzadła krzyżowego przedniego (ACL).

Powszechnie uważa się, że poddanie się rekonstrukcji ACL minimalizuje dalszy uraz łąkotki, jednak obecne dowody nie są jednoznaczne. Celem tego badania było porównanie liczby operacji łąkotki u osób z zerwaniem ACL, u których wykonano wczesną rekonstrukcję ACL lub początkowe leczenie nieoperacyjne z opcjonalną opóźnioną rekonstrukcją ACL w ciągu dwóch lat.

Podobnie jak w badaniu KANON, nie ma dowodów na to, że początkowy wybór nieoperacyjnego lub operacyjnego leczenia ACL powoduje więcej operacji łąkotek. nawet u tych, którzy mieli operację łąkotki, operacja została przeprowadzona na obszarach łąkotki, które wcześniej zostały zidentyfikowane jako uszkodzone. Oznacza to, że nie stwierdzono nowych uszkodzeń łąkotek.

Wyniki te mogą zapewnić osobom z zerwaniem ACL komfort posiadania większej ilości czasu na podjęcie decyzji, czy poddanie się operacji jest dla nich właściwą drogą leczenia. Po zerwaniu ACL należy rozważyć jak najlepiej chronić łąkotkę i zoptymalizować jej długoterminowe zdrowie. Ostatni międzynarodowy konsensus określił, że rehabilitacja po urazie ACL i łąkotki powinna obejmować ćwiczenia ruchowe, oporowe w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinetycznym, kontrolę nerwowo-mięśniową i ćwiczenia plyometryczne. Podstawowe wyniki kliniczne, które należy monitorować w trakcie rekonwalescencji po urazie powinny obejmować ból i inne objawy, niestabilność, czynniki psychologiczne (np. poczucie własnej skuteczności), jakość życia oraz ogólną aktywność fizyczną. Zachowanie siły, aktywność fizyczna i utrzymanie zdrowej wagi to doskonałe sposoby na utrzymanie kolan w dobrej kondycji przez długi czas.

van der Graaff S, Reijman M, van Es E, Bierma-Zeinstra S, Verhaar J, Meuffels D (2023) Meniscal procedures are not increased with delayed ACL reconstruction and rehabilitation: results from a randomised controlled trial. British Journal of Sports Medicine, 57,78-82