Największe zalety takich rozwiązań to zwiększenie dostępności do opieki zdrowotnej, a także szybkość i trafność diagnozy czy leczenia – wynika z raportu firmy doradczej PwC „Dlaczego sztuczna inteligencja i roboty na nowo zdefiniują opiekę zdrowotną”.
W badaniu na potrzeby raportu PwC „Dlaczego sztuczna inteligencja i roboty na nowo zdefiniują opiekę zdrowotną” (What doctor? Why AI and robotics will define New Health) wzięło udział ponad 11 tys. osób z 12 krajów Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W tych regionach ponad połowa respondentów (55%) stwierdziła, że chciałaby korzystać z zaawansowanej technologii komputerowej lub robotów ze sztuczną inteligencją, które mogłyby odpowiadać na pytania dotyczące zdrowia, wykonywać badania, stawiać diagnozę i zalecać leczenie.
Z raportu wynika, że rynki wschodzące są najbardziej otwarte na stosowanie nowych technologii w ochronie zdrowia. W czołówce tych krajów znajdują się Nigeria (94%), Turcja (85%) i RPA (82%). Jednocześnie znaczący odsetek respondentów z krajów Europy Zachodniej również jest zainteresowany takimi rozwiązaniami, choć już nie w tak dużej skali:
- Wielka Brytania (39%),
- Niemcy (41%),
- Szwecja (48%)
- i Norwegia (50%).
Z raportu PwC „Pacjent w świecie cyfrowym” wynika, że niemal 60% pacjentów z Polski i całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej jest zainteresowana rozwiązaniami telemedycznymi. Oznacza to, że ponad 14 mln pacjentów w najbliższej przyszłości będzie korzystać z nowych technologii w procesie leczenia.
Wśród usług o największym potencjale wymieniane są: telekonsultacje, telemonitoring, telediagnostyka oraz telerehabilitacja. Eksperci PwC podkreślają, że same usługi telekonsultacji osiągają tempo 110% wzrostu rocznie, co oznacza, że liczba telekonsultacji podwoiła się w okresie zaledwie 12 miesięcy. Liczba telekonsultacji w Europie Środkowo Wschodniej wyniosła ok. 110 tys. w 2015 roku. Pacjenci najchętniej chcieliby korzystać w formie telemedycyny z następujących usług: internista (ponad 50% respondentów), farmaceuta, kardiolog i dermatolog (niemal 40% badanych).
- www.pwc.pl