Główne źródło bólu związane z mankietem rotatorów: przegląd narracyjny aktualnych dowodów

Ból barku związany z mankietem rotatorów (RCRSP) to opis wielu różnych patologii, zarówno o charakterze urazowym, jak i atraumatycznym, które prezentują podobne objawy, w tym zapalenie kaletki maziowej, tendinopatia mankietu rotatorów, rozerwanie mankietu rotatorów i tendinopatia zwapnieniowa.

We wcześniejszych latach uważano, że atraumatyczny ból mankietu rotatorów jest spowodowany pierwotnym (morfologia akromium) lub wtórnym (dyskineza łopatki) zmniejszeniem przestrzeni podkorowej. W przypadku objawów zespołu ciasnoty podbarkowej, wykonywana była operacja akromioplastyki. Choć w przypadku niektórych osób zabieg ten przyniósł ulgę, nie był skuteczny dla wszystkich. To skłoniło innych do podjęcia wyzwania, jakim jest dalsze badanie innych przyczyn bólu związanego z mankietem rotatorów.

Celem tego przeglądu narracyjnego jest omówienie możliwych źródeł bólu przyczyniających się do RCRSP zgodnie z klasyfikacjami bólu opartymi na mechanizmach.

Lo C, Leung B, Sanders G, Li M, Ngai S (2022) A narrative review on current evidence. Musculoskeletal Care, 1-9.