Jak odciążyć kręgosłup podczas pracy przed komputerem?

Wielogodzinna praca przed komputerem jest zajęciem wymagającym, które nie tylko wiąże się z wysiłkiem umysłowym, ale też z dużym obciążeniem dla naszego kręgosłupa. Kilka godzin w pozycji siedzącej, jak było w tradycyjnych biurach, to często mordęga dla naszych pleców i karku. Jaka jest zatem alternatywa?
Article Image

Wygodny fotel gamingowy lub menedżerski

Jednym z problemów, z jakimi borykają się ludzie, którzy dużo czasu spędzają w pracy siedzącej, jest brak możliwości wygodnego podparcia kręgosłupa i przedramion. Te dwa problemy często związane są z niewłaściwie dobranym krzesłem biurowym. Jeśli ma za niskie oparcie, brakuje w nim podłokietników i nie jest regulowane, po prostu nie spełnia żadnych wymagań, jakie powinniśmy postawić przed krzesłem dedykowanym do długotrwałej pracy na komputerze. Znacznie lepszym wyborem jest więc fotel gamingowy lub menedżerski (kancelaryjny), który będzie miał odpowiednio wyprofilowane siedzisko i wyższy zagłówek. Dzięki temu sprawdzi się doskonale do podparcia całych pleców i głowy, odciążając nasze ciało. Co więcej, istotna jest w nim możliwość regulacji i obecność podłokietników, które jeszcze bardziej ułatwią korzystanie z tego mebla i pozwolą dopasować go do własnych potrzeb.

Praca na stojąco

Interesującą alternatywą dla pracy siedzącej jest… praca stojąca w biurze. Coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na skorzystanie z takiego rozwiązania i swoim pracownikom oferują miejsca pracy dopasowane zarówno do siedzącego, jak i stojącego trybu pracy. Jak to robią? W pierwszej kolejności sięgają po biurka ergonomiczne do pracy na stojąco. Te dedykowane do pracy stojącej meble cechują się przede wszystkim możliwością regulacji wysokości blatu na dowolną wysokość. Dzięki temu możemy swobodnie decydować, jaki rodzaj pracy będzie najwygodniejszy i najzdrowszy dla naszego kręgosłupa.

Warto przy tym zauważyć, że praca na stojąco niesie ze sobą jeszcze dodatkowe korzyści. Między innymi pozwala spalić więcej kalorii, a także dodaje energii. W efekcie zadania wykonywane są bardziej efektywnie, a pracownicy mają więcej pewności siebie.

Czy praca na stojąco zawsze jest zdrowa?

Oczywiście, że nie! Aby praca na stojąco była naprawdę zdrowa, należy przywiązywać wagę do wielu związanych z nią szczegółów. W pierwszej kolejności należy zadbać o właściwe dopasowanie biurka, które pozwoli dobrze ustawić wysokość blatu i zagwarantuje, że przyjmowana przy nim postawa będzie właściwa. A jaka jest w takim razie właściwa postawa stojąca? Przede wszystkim wyprostowana, z barkami, tyłem głowy i pośladkami na jednej linii. Uszy powinny znajdować się nad środkiem barków, a podbródek powinien zostać lekko cofnięty. Dodatkowo należy stać mocno na obu nogach lub lekko przenosić ciężar z jednej na drugą, jednocześnie zachowują delikatny rozkrok. Należy także dobrze ułożyć ręce na blacie i przyjąć taką postawę, aby wzrok przy wyprostowanej głowie padał na górną część ekranu komputera. Ważne jest także tzw. aktywne stanie, czyli kołysanie się lub przenoszenie ciężaru ciała od czasu do czasu na inną część stóp, np. na pięty.

Udostępnij
UK Logo