Jak wspierać kości i stawy?

Na jakość życia składa się wiele czynników. Jednym z nich jest zdrowie. Prawidłowe funkcjonowanie układu ruchu ma duży wpływ na stan zdrowia człowieka. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie struktury składają się na układ ruchu i jak możesz o niego zadbać.
Article Image

Układ ruchu - krótka charakterystyka

Układ ruchu składa się z dwóch części - czynnej i biernej. Część czynna to nic innego jak mięśnie, a bierna to układ szkieletowy. Dzięki współpracy tych dwóch układów, człowiek jest w stanie utrzymać prawidłową postawę, poruszać się, czy wykonywać precyzyjne ruchy.

Budowa i funkcja kości

Tkanka kostna jest podstawowym elementem szkieletu człowieka. Cechuje ją duża twardość i wytrzymałość na rozciąganie i zgniatanie. Dojrzałą tkankę kostną tworzą blaszki kostne, które z kolei budują istotę kostną gąbczastą i istotę kostną zbitą.

Główne funkcje kości to:

  • podporowa - kości stanowią szkielet ciała i są oparciem dla mięśni;
  • ochronna - kości osłaniają narządy;
  • magazynująca - w kościach znajduje się magazyn soli mineralnych, a w szczególności wapnia i fosforu;
  • krwiotwórcza - w szpiku kostnym produkowane są krwinki.

Układ mięśniowy i jego funkcje

 Tkanka mięśniowa wyróżnia się możliwością kurczenia, dlatego nazywana jest czynną częścią układu ruchu.

Wyróżniamy 3 rodzaje tkanki mięśniowej:

  • gładka - występuje tam, gdzie jest konieczność utrzymania skurczu przez pewien czas, np. w skórze;
  • poprzecznie prążkowana serca - mięsień serca zbudowany jest z włókien, których kurczenie nie jest zależne od naszej woli;
  • poprzecznie prążkowana szkieletowa - włókna są dłuższe i grubsze, a ich kurczenie się zależy od naszej woli.

 Staw - ruchome połączenie części kostnych

Połączenie ruchome kości to staw, dzięki któremu możliwy jest ruch.

W każdym stawie znajdują się takie elementy jak:

  • powierzchnie stawowe - czyli powierzchnie kości;
  • chrząstka stawowa - pokrywa powierzchnie stawowe, jednocześnie zapobiegając ich ścieraniu;
  • torebka stawowa - produkuje maź stawową, która nie tylko zmniejsza tarcie między powierzchniami stawowymi, ale także odżywia je;
  • jama stawowa - jest to przestrzeń między powierzchniami stawowymi, wypełniona mazią stawową; 
  • dodatkowe elementy stawu to: więzadła, łąkotki, obrąbek, kaletki maziowe.

Najczęstsze schorzenia układu ruchu

Choroby układu ruchu to schorzenia obejmujące urazy i dysfunkcje kostno-stawowe, dolegliwości mięśni, więzadeł, ścięgien, zwichnięcia, przeciążenia, wady postawy czy zwyrodnienia. Choroby te są najczęściej konsekwencją nieprawidłowego trybu życia, wypadków lub postępującego wieku.

Jak wspierać kości i stawy?

Prawidłowe funkcjonowanie układu ruchu jest ważne w każdym wieku. Co możemy zrobić, aby wesprzeć zdrowie kości i stawów?

Ważnymi aspektami w życiu codziennym są:

  • regularna aktywność fizyczna, dopasowana do możliwości i wieku; 
  • zbilansowana dieta, dostosowana do potrzeb organizmu;
  • dbanie o prawidłową postawę, szczególnie podczas długotrwałego siedzenia czy chodu;
  • wykonywanie ćwiczeń w prawidłowy sposób;
  • wspieranie kondycji kości i stawów dodatkowymi preparatami z kolagenem i kwasem hialuronowym.

Co warto suplementować, aby wesprzeć kości i stawy?

Istnieje kilka składników odżywczych, które należy dostarczać do organizmu. Mogą wesprzeć układ mięśniowo-szkieletowy, a tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób.

Należą do nich:

  • kolagen - buduje tkankę chrzęstną, jego niedobór może mieć niekorzystny wpływ na kondycję kości i stawów;
  • chondroityna - to mukopolisacharyd, który jest jednym z najważniejszych składników chrząstki stawowej;
  • kwas hialuronowy - jest częścią mazi stawowej, która chroni powierzchnie stawowe przed ścieraniem się;
  • witamina C - bierze udział w syntezie kolagenu;
  • witamina K - przyczynia się do utrzymania zdrowych kości;
  • ekstrakty roślinne - kurkuma i kadzidłowiec korzystnie wpływają na kości i stawy oraz wspomagają elastyczność stawów.  

Jak wybrać dobry suplement diety? Na co zwrócić uwagę?

Suplementy diety mogą być skutecznym wsparciem dla zdrowia. Stosowane prawidłowo wpływają korzystnie na organizm, dostarczając mu cennych składników. Obecnie na rynku istnieje wiele produktów różnych marek, dlatego umiejętność wyboru wartościowego preparatu jest kluczowa.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Dokładnie czytaj skład suplementu. Wybieraj naturalne produkty, bez sztucznych dodatków, barwników i konserwantów. Czytając etykietę zwróć uwagę na zawartość składników aktywnych, takich jak witaminy, minerały czy standaryzowane ekstrakty roślinne.
  • Zwróć uwagę na tabelę składników, z której dowiesz się, jaka ilość danej substancji aktywnej zawarta jest w suplemencie. Jeżeli stosujesz więcej niż jeden preparat, upewnij się, że nie przekraczasz dziennej zalecanej dawki zapotrzebowania.
  • Wybieraj produkty wysokiej jakości. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że suplementy są dokładnie przebadane i bezpieczne, a ich jakość potwierdzają certyfikaty.  

Suplementy diety Aura Herbals

Preparaty marki Aura Herbals to wysokiej jakości suplementy diety. Bezpieczeństwo i bioaktywność zawartych w nich surowców została potwierdzona w licznych badaniach. Tworzone są zgodnie z zasadą Clean Label, dlatego mają prosty skład, bez zbędnych substancji.

Czym wyróżniają się suplementy diety Aura Herbals wspierające układ ruchu?

Aura Herbals

Zaburzenia związane z funkcjonowaniem układu ruchu to coraz bardziej powszechny problem społeczeństwa, niezależnie od wieku. Dlatego bardzo ważne jest podejmowanie działań, takich jak aktywność fizyczna czy stosowanie odpowiedniej diety. Dzięki temu można zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych schorzeń i dolegliwości bólowych.

Bibliografia
  • Ignasiak Z., Anatomia układu ruchu, wyd. II, Wrocław,  2021, ISBN: 9788376099125.
  • Zasadzka E., Wieczorowska-Tobis K., Zmiany w układzie ruchu w procesie starzenia się, Gerontologia polska, 2014, nr 3, s. 161-165.
  • Wychowański M., Wybrane metody oceny dynamiki układu ruchu człowieka, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-89630-72-8.
Udostępnij
UK Logo