Bezpieczeństwo zabiegu endoprotezoplastyki kolana

News Medical Life Sciences donosi, że ryzyko wystąpienia poważnych powikłań po endoprotezoplastyce stawu kolanowego może być nawet o 73% większe w przypadku stosowania opaski uciskowej (ang. tourniquet) w porównaniu z operacją bez jej użycia.

Naukowcy z University of Warwick stwierdzili występowanie poważnych komplikacji pooperacyjnych po endoprotezoplastyce stawu kolanowego wymagających dalszego postępowania medycznego u 5,9% pacjentów, u których zastosowano opaskę uciskową. Takie dolegliwości występowały jedynie u 2,9% pacjentów operowanych bez opaski uciskowej.

Przytoczone wnioski wysnuto na podstawie nowego przeglądu systematycznego, który ukazał się wCochrane Library. Naukowcy zgromadzili dane z 41 randomizowanych badań z grupą kontrolną, w których uczestniczyło 2819 pacjentów. Badania te porównywały wyniki w zakresie całkowitej utraty krwi, funkcji stawu kolanowego, jakości życia itd. w dwóch grupach pacjentów: w jednej zastosowano opaskę podczas operacji, w drugiej zrezygnowano z jej użycia.

Pomiędzy obydwiema grupami stwierdzono jedynie niewielką różnicę pod względem mierzonych zmiennych. Badania przeprowadzone przez Warwick Clinical Trials Unit wykazały, że ten powszechnie wykonywany zabieg najprawdopodobniej jest bardziej bezpieczny i wiąże się z mniejszym bólem u pacjentów, jeśli chirurdzy nie używają opaski uciskowej. Opaskę uciskową zakłada się dookoła uda celem wprowadzenia kompresji służącej ograniczeniu dopływu krwi do reszty kończyny. Zwykle jest używana około godziny, podczas wykonywania zabiegu wstawienia endoprotezy.

Stosowanie opasek uciskowych zazwyczaj jest związane z obawami chirurgów o nadmierną utratę krwi i ewentualne nieprawidłowości w wiązaniu cementu używanego do mocowania protezy stawu kolanowego z kością. Należy jednak zwrócić uwagę, że w przypadku endoprotezy innych stawów, np. stawu biodrowego i barkowego, gdy użycie opaski uciskowej nie jest możliwe, operacja nie wiąże się z wyżej wymienionymi problemami, co może oznaczać, że obawy chirurgów niekoniecznie są uzasadnione.