Przewodniczący/Prezenter: Margaret O’Neil (Stany Zjednoczone)
Prezenter:
- Manon Bloemen (Holandia)
- Anu Kinnunen (Finlandia)
- Hua-Fang Liao (Tajwan)
Cel dydaktyczny 1: Ocenić złożoność i zidentyfikować możliwości zwiększenia uczestnictwa i umiejętności zdrowotnych w aktywności fizycznej w całym okresie życia dzieci z niepełnosprawnością.
Cel edukacyjny 2: Zintegrować techniki zmiany behawioralnej w fizjoterapii pediatrycznej, aby poinformować o zmianach paradygmatu w podejściu do praktyki.
Cel edukacyjny 3: Rozpoznać znaczenie czynników środowiskowych i wykorzystać wsparcie społeczności dla zwiększenia aktywności fizycznej u dzieci z niepełnosprawnością.
Dwie kluczowe inicjatywy stanowią ramy tej prezentacji:
- WHO Rehabilitacja 2030, która stwierdza, że rehabilitacja powinna być dostępna dla wszystkich populacji na wszystkich etapach życia
- Globalne Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ, które obejmują zapewnienie zdrowego życia i dobrego samopoczucia dla wszystkich ludzi w każdym wieku
Fizjoterapeuci dziecięcy są ekspertami w zakresie systemu ruchu i są predysponowani do tego, aby wdrożyć te inicjatywy poprzez poprawę stanu zdrowia i funkcjonalnej mobilności dzieci z niepełnosprawnością lub zagrożonych niepełnosprawnością w całym okresie życia. Fizjoterapeuci dziecięcy zapewniają interwencje odpowiednie dla rozwoju, aby promować alfabetyzm zdrowotny, zwiększać aktywność fizyczną i zwiększać uczestnictwo. Głównym celem fizjoterapii dziecięcej jest poprawa aktywności i uczestnictwa w celu promowania integracji i równości zdrowotnej dla dzieci z lub zagrożonych niepełnosprawnością.
Prezenterzy podczas tego sympozjum podzielą się dowodami na temat interwencji ukierunkowanych na zdrowie, opartych na aktywności fizycznej, a także na temat aktywności fizycznej i wyników uczestnictwa dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin. Unikalne i zmieniające się role fizjoterapeutów pediatrycznych są przedstawione w kontekście świadczenia usług przez całe życie dziecka w różnych środowiskach, regionach świata, kulturach i grupach.
Dzieci niepełnosprawne mają zmniejszoną aktywność fizyczną i udział w życiu społecznym z powodu rozpoznania i schorzeń wtórnych. Są one narażone na wysokie ryzyko współwystępowania chorób i obniżenia jakości życia związanej ze zdrowiem. Włączenie technik zmiany zachowań do praktyki fizjoterapii dziecięcej, oprócz treningu sprawności fizycznej i rozwoju motorycznego, jest niezbędne, aby rzeczywiście wspierać dzieci i ich rodziny w prowadzeniu zdrowego, aktywnego życia. Fizjoterapeuci mogą wykorzystać badania oparte na uczestnictwie, aby poinformować o zmianie paradygmatu w podejściu do praktyki i skutecznych strategiach w promowaniu interakcji dziecko-rodzina i tworzeniu aktywnych społeczności.
Współpraca międzybranżowa i nowe role dla fizjoterapeutów są przedstawione jako kluczowe czynniki i strategie w promowaniu aktywności fizycznej i uczestnictwa w środowisku, w którym dzieci otrzymują usługi fizjoterapeutyczne. Podejścia oparte na uczestnictwie są podkreślane jako strategie zwiększające różnorodność, sprawiedliwość i integrację dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin.
Czynniki środowiskowe odgrywają ważną rolę w podejściu opartym na uczestnictwie w fizjoterapii pediatrycznej. Skala Funkcjonowania Systemu Oceny Niepełnosprawności - wersja dla dzieci (FUNDES-Child) jest miarą opartą na ICF (np. budowa/funkcja ciała, aktywność i uczestnictwo oraz czynniki środowiskowe) w Systemie Ustalania Niepełnosprawności dla dzieci w wieku 6-18 lat na Tajwanie. Tajwańska baza danych FUNDES-Child została wykorzystana do zilustrowania zależności między częstotliwością uczestnictwa w ruchu a trzema czynnikami środowiskowymi:
- zasobami rodzinnymi/wspólnotowymi;
- wsparciem w zakresie pomocy/postawy;
- dostępem do sprzętu i obiektów.
Skuteczność adaptacyjnego programu baseballowego mającego na celu zwiększenie uczestnictwa w ruchu i aktywności fizycznej dzieci niepełnosprawnych poprzez wykorzystanie wsparcia środowiskowego jako mediatorów jest podkreślona jako przykład uczestnictwa w ruchu.
Sympozjum zachęca do nawiązywania kontaktów i dyskusji między uczestnikami w celu odkrywania pomysłów, inspirowania innowacyjnych interwencji i ułatwiania współpracy między klinicystami i naukowcami zajmującymi się fizjoterapią dziecięcą. Celem tej prezentacji jest zachęcenie uczestników do rozważenia różnych badań pediatrycznych i tematów klinicznych w celu zaspokojenia szerokich potrzeb dzieci z niepełnosprawnością i ich rodzin oraz wspierania globalnego wpływu na rozwój naszego zawodu.
Prezentacja przeznaczona jest dla badaczy, klinicystów i pracowników naukowych zajmujących się dziećmi i młodzieżą oraz osób zainteresowanych aktywnością fizyczną.
Światowy Kongres Fizjoterapii 2023 odbędzie się w Dubaju, ZEA, w dniach 2-4 czerwca 2023 roku.