Wprowadzenie
CANS to istotny problem zdrowotny osób aktywnych zawodowo. Nieurazowe CANS definiuje się jako związany z pracą lub aktywnością ból, sztywność, dyskomfort, mrowienie i/lub drętwienie szyi, ramion, górnej części pleców i/lub ramion i rąk, co nie są spowodowane ostrym urazem ani żadną chorobą ogólnoustrojową (Huisstede i in., 2007). W ogólnej populacji osób pracujących, częstość występowania CANS waha się od 12% w Stanach Zjednoczonych do 37% w Holandii i 52% w Wielkiej Brytanii (Huisstede i in., 2008; Morse i in., 1998; Walker-Bone i in. al., 2004). W Holandii roczna częstość występowania CANS wynosi 36,8%, z czego 19% ma charakter przewlekły. Ponad 10% wszystkich nieobecności w pracy w Holandii przypisuje się CANS (Klein Hesselink i in., 2014), z czego jedna trzecia trwa dłużej niż 10 dni (Feleus i in., 2017).
Do tej pory przeanalizowano różne interwencje terapeutyczne i metody zapobiegania CANS, jednakże żadnych z nich nie wprowadzono do codziennej praktyki klinicznej (Hoe i in., 2018; Kennedy i in., 2010; Montano i in., 2014; Nastasia i in., 2014; Van Eerd i in., 2016; Verhagen i in., 2013). W związku z tym, fizjoterapeuci i terapeuci ruchowi mają trudności z leczeniem pacjentów z CANS.
Wieloczynnikowe pochodzenie CANS, które obejmuje złożoną interakcję między czynnikami indywidualnymi, fizycznymi, psychospołecznymi, w tym czynnikami związanymi ze stanowiskiem pracy wymaga odpowiedniego podejścia. Podczas opracowywania planu leczenia CANS należy zwrócić szczególną uwagę na warunki pracy pacjenta oraz możliwe leżące u podstaw choroby czynniki społeczne, które mogą wiązać się z występowaniem dolegliwości (Medema i Feleus, 2013). Wsparcie w zakresie samodzielnego leczenia jest również coraz częściej wykorzystywaną metodą radzenia sobie z takimi problemami układu mięśniowo-szkieletowego (Gustavsson i in., 2011; Hutting i in., 2019; Lewis i O’Sullivan, 2018; López-López i in., 2021).
Nie wiadomo jednak, w jaki sposób fizjoterapeuci i terapeuci ruchowi odnoszą się do postępowania terapeutycznego z osobami wykonującymi pracę zawodową a borykającymi się z CANS oraz jakie bariery i wyzwania dostrzegają w pracy z takimi pacjentami. Dlatego celem tego badania była ocena doświadczeń i potrzeb fizjoterapeutów i terapeutów ruchowych w zakresie postępowania z osobami aktywnymi zawodowo z CANS, w tym zwrócenie uwagi na warunki pracy pacjenta i udzielenie wsparcia w zakresie samodzielnego radzenia sobie z tymi dolegliwościami.
Metody
Projekt i uczestnicy badania
Przeprowadzono badanie jakościowe o charakterze eksploracyjnym z wykorzystaniem grup fokusowych w celu oceny doświadczeń i potrzeb fizjoterapeutów i terapeutów ruchowych w zakresie leczenia osób z CANS.
Uczestnicy zostali zrekrutowani w styczniu 2021 r. za pośrednictwem mediów społecznościowych i biuletynów e-mailowych. Kryteriami włączenia były: 1) bycie fizjoterapeutą lub terapeutą ruchowym pracującym w Holandii; oraz 2) posiadanie doświadczenia w leczeniu pacjentów z CANS. Terapeuci, którzy zgłosili się do udziału w badaniu, zostali poproszeni o wypełnienie krótkiego kwestionariusza online na temat ich doświadczenia w leczeniu CANS oraz ich danych demograficznych (fizjoterapeuta/terapeuta ruchowy, płeć, wiek, lata zdobywania doświadczenia i specjalizacja). Na jedno z zapytań odnośnie udziału w badaniu odpowiedziało 54 terapeutów. Spośród nich 36 wypełniło kwestionariusz online.
Następnie na podstawie konkretnych cech demograficznych wybrano 30 uczestników. W dalszym etapie utworzono trzy grupy fokusowe (po około 10 uczestników każda) z podobną ilością osób tej samej płci, specjalizacji, wieku i pochodzenia. Spośród 30 wybranych uczestników 27 faktycznie uczestniczyło w spotkaniach grup fokusowych.
Zbieranie danych i procedury
Opracowano przewodnik wywiadu częściowo ustrukturyzowanego z pytaniami otwartymi. Osoby prowadzące badanie posiadały doświadczenie w fizjoterapii, badaniach nad CANS oraz w przeprowadzaniu badań jakościowych z grupami fokusowymi. Wszyscy badacze byli aktywnie zaangażowani w gromadzenie danych i zostali przeszkoleni w zakresie analizy danych jakościowych. Żaden z nich nie znał uczestników przed przeprowadzeniem wywiadów. Pytania opierały się na doświadczeniu autorów i badaniach pilotażowych przeprowadzonych w pierwszej grupie fokusowej. Ze względu na to, że żadne zmiany nie były konieczne, we wszystkich trzech grupach fokusowych zastosowano ten sam przewodnik wywiadu.
Spotkania grup fokusowych odbyły się online w lutym i marcu 2021 r. Grupy tworzyła podobna liczba uczestników (10, 9 i 8). Dwóch moderatorów wspierało każdą grupę fokusową. Dodatkowo podczas pierwszego spotkania trzeci moderator był obecny i służył ewentualną pomocą. W grupach fokusowych nie było innych osób niż moderatorzy i uczestnicy. Moderatorzy zadbali o to, aby wszyscy uczestnicy brali udział w dyskusji. Uczestnicy dzielili się pomysłami i wypełniali interaktywne tablice za pomocą wirtualnych karteczek samoprzylepnych. Wszystkie tematy zostały omówione w grupach w taki sposób, aby każdy mógł wnieść równy wkład i aby móc prowadzić swobodną dyskusje.
Każde spotkanie grupowe trwało 2 godziny i było nagrywane.
Wyniki
W badaniu uczestniczyło 27 osób (odpowiednio n = 10, 9 i 8 w kolejnych grupach fokusowych). Spośród nich 19 było fizjoterapeutami, a 8 terapeutami ruchowymi. Ich średni wiek wynosił 43,4 lat (przedział: 23–64 lata), średni staż pracy – 19,6 lat (przedział: 1–40 lat), a oceniona samodzielnie ilość lat zdobywania doświadczenia w leczeniu pacjentów z CANS wynosiła 7,8 lat (przedział: 1–10 lat).
Doświadczenia fizjoterapeutów i terapeutów ruchowych zostały przeanalizowane i wyłoniły się cztery główne tematy dyskusji w grupach fokusowych: 1) ocena problemu 2) zwrócenie uwagi na warunki pracy 3) udzielanie wsparcia w zakresie samodzielnego radzenia sobie z dolegliwościami oraz 4) tworzenie profesjonalnej sieci specjalistów zajmujących się CANS.
Temat 1: ocena problemu
Fizjoterapeuci i terapeuci ruchowi zgodzili się, że zebranie historii choroby pacjenta jest kluczowe dla uzyskania wiedzy o potencjalnych czynnikach (psychospołecznych, związanych ze środowiskiem pracy), które mogą wpływać na rozwój CANS.
Zebranie historii choroby pacjenta dawało również wgląd w przekonania pacjenta dotyczące choroby, co jest bardzo ważne, gdyż pewne myśli mogą pogłębiać CANS. Terapeuci wyjaśnili, że kiedy zbierali historię choroby, pacjenci mówili im, co ich zdaniem było przyczyną problemu i skąd się wziął. Terapeuta musiał następnie wywnioskować, jakie informacje faktycznie przyczyniły się do wywołania lub utrzymania dolegliwości.
Temat 2: zwrócenie uwagi na warunki pracy
W czasie zbierania informacji na temat potencjalnych czynników odpowiedzialnych za rozwój choroby, terapeuci próbowali również dowiedzieć się czegoś na temat środowiska pracy pacjenta (zarówno tej płatnej, jak i wykonywanej w ramach wolontariatu). Zadawali oni pytania dotyczące charakteru pracy, warunków pracy, ilości pracy do wykonania, a także poziomu odpowiedzialności i autonomii.
Terapeuci, którzy nie mogli odwiedzić stanowiska pracy pacjenta prosili o jego sfotografowanie lub odwzorowanie swoich czynności pracowniczych w gabinecie zabiegowym. Na tej podstawie obserwowali postawę pacjenta przy pracy i starali się określić, w jaki sposób pacjenci wykonują swoją pracę i jak bardzo jest ona wymagająca.
Podczas spotkań grup fokusowych uczestnicy dyskutowali o tym, jak ważne jest, aby pacjent miał pozytywne środowisko pracy i był otoczony wspierającymi ludźmi. Stwierdzili, że szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na relacje ze współpracownikami i przełożonymi. Sugerowano, że brak wsparcia społecznego może przyczynić się do pogorszenia objawów CANS.
Pacjenci o niskim poziomie wsparcia społecznego w pracy i niewielkim zrozumieniu związku między warunkami pracy a objawami CANS mieli trudności z proszeniem o pomoc czy dostosowywaniem ilości pracy do swoich możliwości. Wielu pacjentom trudno było poprosić o pomoc kolegę lub odrzucić wymagające zadanie narzucone przez przełożonego.
Temat 3: udzielanie wsparcia w zakresie samodzielnego radzenia sobie z chorobą
Podtemat: sojusz terapeutyczny
Zdaniem terapeutów, wsparcie procesu samokontroli objawów polegało na budowaniu więzi między pacjentem a terapeutą, zwanej też jako przymierze terapeutyczne. Stwierdzono, że zainwestowanie czasu w zbudowanie tego sojuszu było kluczowe w leczeniu pacjentów z CANS. Terapeuci budowali silne relacje z pacjentami i poświęcali czas, aby naprawdę ich poznać, aby mogli rozpoznać procesy, które pomagają pacjentom rozwijać pewność siebie, a także utrzymać zachowania prozdrowotne. Poznanie pacjenta to pierwszy krok w szkoleniu go w kierunku samokontroli. Dobry sojusz terapeutyczny daje terapeucie możliwość nawiązania kontaktu z pacjentem i odkrycia źródeł niepoprawnych zachowań zdrowotnych.
Podtemat: umiejętności i wiedza pacjentów
Podczas spotkań grup fokusowych terapeuci omawiali jakie umiejętności potrzebne są pacjentom z CANS do samodzielnego radzenia sobie z chorobą. Zaproponowano następujące tematy dyskusji:
- Pacjenci powinni sami umieć w pewnym stopniu rozwiązywać swoje problemy.
- Pacjenci powinni być bardziej asertywni, aby radzić sobie z własnymi dolegliwościami.
- Pacjenci powinni mieć większą „świadomości ciała”, aby radzić sobie z własnymi dolegliwościami.
- Pacjenci powinni znać i rozumieć czynniki, które mogą nasilać lub zmniejszać objawy CANS.
Podtemat: umiejętności i wiedza terapeutów
Terapeuci omówili umiejętności, których potrzebują, aby zapewnić swoim pacjentom wsparcie w procesie samokontroli dolegliwości. Coaching mający na celu zachęcenie do zmiany zachowań zdrowotnych został uznany za ważny element wsparcia. Jednakże przyznano, że większość pacjentów miała trudności z przestrzeganiem tych zaleceń.
Większość terapeutów uważała, że posiada odpowiednie umiejętności coachingowe, ale mimo tego chciała dowiedzieć się o tym więcej.
Terapeuci ruchowi byli bardziej przekonani o swoich umiejętnościach trenerskich niż fizjoterapeuci. Podczas fazy leczenia fizjoterapeuci zwykle zaczynali od terapii manualnej, podczas gdy terapeuci ruchowi częściej stosowali terapię behawioralną.
Inną wymienioną umiejętnością terapeuty było uświadomienie pacjentom czynników utrudniających lub sprzyjających wyzdrowieniu oraz wsparcie pacjenta w dokonywaniu wyborów na rzecz powrotu do zdrowia i dostosowywania ilości wykonywanej pracy do swoich możliwości. Terapeuci uczyli swoich pacjentów co faktycznie może wywołać lub nasilić objawy (i co może je zmniejszyć), rekomendując pacjentom wykonywanie określonych ćwiczeń, technik relaksacyjnych lub mobilizujących stawy, a także uczyli, jak pacjenci mogą sami redukować swoje dolegliwości.
Terapeuci dyskutowali, że w miarę jak zdobywali większe doświadczenie w swoim zawodzie, zapewniali mniej terapii manualnej i bardziej angażowali się w przymierze terapeutyczne i „znaczące rozmowy” ze swoimi pacjentami. W czasie takiej rozmowy terapeuta omawiał spostrzeżenia i oczekiwania pacjenta, zadawał krytyczne pytania, udzielał informacji zwrotnej i/lub konfrontował pacjenta z jego stwierdzeniami. Chociaż terapeuci uważali, że posiadają odpowiednie umiejętności komunikacyjne, dla wielu takie rozmowy nie były czymś powszechnym. Terapeuci stwierdzili, że ważne jest, aby pacjenci zgodzili się na podjęcie merytorycznej rozmowy i aby taka rozmowa była zgodna z ich oczekiwaniami. Nie wszyscy pacjenci spodziewali się, że znaczną część czasu leczenia poświęca się na rozmowę. Kiedy podjęcie rozmowy było trudne, terapia manualna mogła stanowić okazję do jej rozpoczęcia. Ważne jest również, aby podkreślić, że podczas wszelkiego rodzaju interwencji terapeutycznych można prowadzić takie rozmowy bez wyraźnej świadomości pacjenta.
Temat 4: tworzenie profesjonalnej sieci specjalistów zajmujących się CANS
Wszyscy terapeuci zgodzili się, że wielu pacjentów z CANS skorzystałoby z multidyscyplinarnego podejścia w leczeniu.
Miejsce pracy terapeutów decydowało o tym, z kim terapeuci współpracowali. Terapeuci pracujący w podstawowej opiece zdrowotnej najczęściej współpracowali z lekarzami pierwszego kontaktu, terapeutami manualnymi, terapeutami zajęciowymi lub psychologami. W miarę możliwości terapeuci współpracowali z lekarzami medycyny pracy lub pracownikami socjalnymi. Niektórzy terapeuci pracowali w środowisku multidyscyplinarnym, głównie w firmach, w skład których wchodzili lekarz medycyny pracy, terapeuta zajęciowy, psycholog i inni profesjonaliści (np. dietetyk lub coach).
Terapeuci wskazali, że pacjenci byli kierowani do innych pracowników służby zdrowia, kiedy:
- 1) terapia ruchowa nie przyniosła efektu;
- 2) terapeuta czuł się niekompetentny;
- 3) podejrzewali inną chorobę;
- 4) wystąpiły czynniki psychospołeczne;
- 5) podejrzewali potrzebę dodatkowego obrazowania lub diagnostyki.
Terapeutom, którzy pracowali w zespołach z innymi pracownikami służby zdrowia, łatwiej było poprosić o pomoc lub skierować pacjenta z CANS do innego kolegi.
Dyskusja
Jest to pierwsze badanie, które odnosi się do doświadczeń, potrzeb fizjoterapeutów i terapeutów ruchowych w zakresie leczenia osób aktywnych zawodowo i doświadczających CANS. Badanie wykazało, że zarówno fizjoterapeuci, jak i terapeuci ruchowi analizują dość obszernie problem pacjenta. Uzyskują wgląd w czynniki psychospołeczne, czynniki związane ze środowiskiem pracy i przekonania dotyczące choroby, które mogą wywoływać CANS. W fazie leczenia terapeuci próbują nakłonić pacjenta do zmiany niekorzystnych zachowań zdrowotnych i starają się zapewnić wsparcie w procesie samokontroli objawów. Dodatkowo, terapeuci chcieliby pozyskać większą wiedzę na temat: jak angażować się w rozmowy z pacjentami, wzmacniać sieć społeczną pacjenta w miejscu pracy i tworzyć profesjonalną multidyscyplinarną sieć specjalistów.
Terapeuci wskazywali, że pacjenci często ignorowali ich rady. Zatem z punktu widzenia terapeuty ważne jest, aby dowiedzieć się jak motywować pacjentów do wprowadzania korzystnych zmian w ich stylu życia. Killingback i in. (2021) wykazali, że wielu terapeutom trudno jest uznać pacjenta za „eksperta” w zakresie własnej choroby (Killingback i in., 2021). Jednak zrozumienie tego jest ważnym elementem procesu samodzielnego radzenia sobie z dolegliwościami (Hutting i in., 2022). Coaching pacjentów i pozwolenie im na samodzielne znalezienie rozwiązania, sprawia, że są oni bardziej skłonni do jego wdrożenia i zmiany niekorzystnego zachowania zdrowotnego.
Odrzucenie rady terapeuty może być również związane z niewystarczającymi umiejętnościami konwersacyjnymi terapeuty. Terapeuci biorący udział w tym badaniu mieli trudności z zastosowaniem odpowiednich umiejętności konwersacyjnych. Było to szczególnie istotne w przypadku fizjoterapeutów, którzy zgłosili większe zapotrzebowanie na szkolenia w kierunku prowadzenia rozmów z pacjentami. Prowadzenie takich rozmów pozwala nie tylko na ustalenie celu terapeutycznego, zapewnienie informacji zwrotnej, ale również na zadaniu pytań krytycznych lub konfrontowanie pacjenta ze swoimi stwierdzeniami (Miciak i in., 2019). Ponadto rozmowy między terapeutą a pacjentem przyczyniają się do budowania przymierza terapeutycznego oraz identyfikację istotnych czynników przyczyniających się do rozwoju choroby, lepsze poznanie perspektywy i zdobycie zaufania pacjenta.
Terapeuci powinni również wiedzieć się jak wzmacniać sieć społeczną pacjenta w miejscu pracy, która definiowana jest jako interakcje społeczne ze współpracownikami i przełożonymi (Karasek i in., 1998). Sieć społeczna, w której osoba doświadcza wsparcia zarówno ze strony współpracowników, jak i przełożonego, ułatwia wprowadzenie korzystnych zmian w stylu pracy i jest silnie związana z satysfakcją z pracy (Griffin i in., 2001; Pohl i Galletta, 2017).). Podczas spotkań grup fokusowych terapeuci rozmawiali, w jaki sposób szkolić pacjentów, aby wykorzystywali wszelką możliwą pomoc w miejscu pracy (np. omawianie z przełożonym problemów pojawiających się w pracy lub dzielenie się negatywnymi emocjami z kolegami). Pomaganie pacjentowi w lepszym wykorzystywaniu wsparcia społecznego w miejscu pracy jest ważne dla osób z CANS (Feleus i in., 2017; Gawke i in., 2012).
Na koniec terapeuci chcieli dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć profesjonalną sieć specjalistów współpracujących w leczeniu CANS. Taka współpraca została zalecona przez Hutting et al. (2020a) . W niniejszym badaniu terapeuci omawiali następujące przyczyny potrzeby współpracy: brak efektu prowadzonej terapii, poczucie niekompetencji, podejrzenie innej choroby wywołującej CANS, wystąpienie czynników psychospołecznych oraz potrzeba dodatkowego obrazowania lub diagnostyki. Ponadto terapeuci często nie wiedzieli co mogą zaoferować inni pracownicy służby zdrowia. Zatem terapeuci muszą wiedzieć więcej o tym, co inni pracownicy służby zdrowia mogą wnieść do leczenia pacjentów z CANS i jak mogą stworzyć profesjonalną sieć z potencjalnymi współpracownikami.
Terapeuci biorący udział w tym badaniu wyjaśnili, w jaki sposób wspierają pacjentów w uzyskiwaniu kontroli nad objawami CANS – koncentrując się na świadomej pracy z ciałem i poznaniu czynników utrwalających objawy (np. długotrwale utrzymywana niepoprawna postawa ciała, perfekcjonizm w pracy i/lub stres w pracy). Terapeuci starają się również zwiększyć zdolność pacjentów do rozwiązywania problemów, rozważając z nimi alternatywne opcje. Wreszcie, terapeuci starają się zwiększyć poziom asertywności pacjentów, zwiększając ich pewność siebie i sprawiając, że czują się zdolni do wyrażenia własnego zdania i dokonywania własnych wyborów.
Hutting i in. (2022) przedstawił wiele zaleceń dotyczących udzielania wsparcia osobom ze schorzeniami narządu ruchu: są to m.in. wspieranie osób w zdobywaniu umiejętności ukierunkowanych na samodzielne rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji, wykorzystywanie zasobów, planowanie działań, samodopasowanie, samokontrola, tworzenie wspólnot oraz udzielanie wsparcia pacjentom (wiedza, umiejętności, narzędzia) w celu likwidacji barier psychospołecznych, zapewnienia potrzeb i realizacji ich celów. Terapeuci w naszym badaniu wspomnieli, że umiejętności rozwiązywania problemów są ważnymi umiejętnościami pacjenta, ale nie wspomnieli wprost o innych umiejętnościach. Co więcej, nie jest jasne, w jaki sposób terapeuci mogą poprawić umiejętności rozwiązywania problemów pacjentów lub pracować nad tym w ramach leczenia.
Zapewnienie optymalnego wsparcia w zakresie samokontroli było również postrzegane jako wyzwanie w innych badaniach. Poprzednie badania skupiające się na wsparciu w procesie samokontroli u osób z bólem w dolnym odcinku kręgosłupa wykazały, że terapeuci w pełni nie udzielili wsparcia w zakresie samokontroli, natomiast mieli potrzeby w zakresie jego zapewnienia (w tym posiadania większej wiedzy, umiejętności i narzędzi) (Hutting i in. al., 2020b; van den Heuvel i in., 2021).
Mocne strony i ograniczenia
Jedną z mocnych stron tego badania jest jego silny charakter jakościowy, który obejmował trzy grupy fokusowe. Grupa badanych osób w tym badaniu obejmowała fizjoterapeutów i terapeutów ruchowych w różnym wieku, pracujących w różnych warunkami i wieloletnim doświadczeniem w leczeniu pacjentów z CANS. Stronniczość badań została zminimalizowana dzięki zastosowaniu przejrzystego raportowania.
Jednym z ograniczeń może być to, że terapeuci biorący udział w tym badaniu zostali specjalnie wybrani ze względu na ich doświadczenie w leczeniu pacjentów z CANS. Dlatego wyniki mogą nie odzwierciedlać ogólnej populacji fizjoterapeutów i terapeutów ruchowych w Holandii. Wyniki tego badania pokazują, że terapeuci przywiązują dużą wagę do czynników związanych z pracą, takich jak zadania wykonywane w pracy, warunki pracy, ogólne obciążenie pracą i poziom autonomii w pracy. W przeciwieństwie do tego, poprzednie badania wykazały, że praca, zawód i zdolność do pracy pacjentów są często niewystarczająco analizowane podczas regularnych sesji fizjoterapeutycznych (Hutting i in., 2017; Oswald i in., 2017) .
Wnioski
Leczenie osób wykonujących pracę zawodową i jednocześnie doświadczających CANS jest trudne zarówno dla fizjoterapeutów, jak i terapeutów ruchowych, pomimo bogatego doświadczenia w ich leczeniu. Terapeuci wyrazili potrzebę pogłębiania wiedzy o zapewnianiu wsparcia w zakresie samokontroli objawów choroby, stosowaniu technik coachingowych i angażowaniu się w rozmowy na temat perspektyw pacjenta. Ponadto terapeuci wskazywali na potrzebę stworzenia profesjonalnej, multidyscyplinarnej sieci specjalistów, którzy mogliby wspierać ich w leczeniu pacjentów z CANS.
Źródło: Musculoskeletal Science and Practice, 2022, December, vol 62, p. 102644
©2021 The Authors
Adaptacja: Dorota Kacprzak
Na podstawie licencji CCBY
(http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
- Anderson and Funnell, 2005 R.M. Anderson, M.M. Funnell Patient empowerment: reflections on the challenge of fostering the adoption of a new paradigm Patient Educ. Counsel., 57 (2005), pp. 153-157
- Braun and Clarke, 2006 V. Braun, V. Clarke Using thematic analysis in psychology Qual Res Psychol., 3 (2006), pp. 77-101
- Feleus et al., 2017 A. Feleus, H.S. Miedema, S.M.A. Bierma Zeinstra, T. Hoekstra, B.W. Koes, A. Burdorf Sick leave in workers with arm, neck and/or shoulder complaints; defining occurrence and discriminative trajectories over a 2-year time period Occup. Environ. Med., 74 (2017), pp. 114-122
- Gawke et al., 2012 J.C. Gawke, M.J. Gorgievski, D. van der Linden Office work and complaints of the arms, neck and shoulders: the role of job characteristics, muscular tension and need for recovery J. Occup. Health, 54 (2012), pp. 323-330
- Griffin et al., 2001 M.A. Griffin, M.G. Patterson, M.A. West Job satisfaction and teamwork: the role of supervisor support J. Organ. Behav., 22 (2001), pp. 537-550 Guest et al., 2017
- G. Guest, E. Namey, K. McKenna How many focus groups are enough? Building an evidence base for nonprobability sample sizes Field Methods, 29 (2017), pp. 3-22
- Gustavsson et al., 2011 C. Gustavsson, E. Denison, L. von Koch Self-management of persistent neck pain: two-year follow-up of a randomized controlled trial of a multicomponent group intervention in primary health care Spine (Phila Pa, 36 (2011), pp. 2105-2115
- Hoe et al., 2018 V.C. Hoe, D.M. Urquhart, H.L. Kelsall, E.N. Zamri, M.R. Sim Ergonomic interventions for preventing work-related musculoskeletal disorders of the upper limb and neck among office workers Cochrane Database Syst. Rev., 10 (2018), Article CD008570
- Huisstede et al., 2007 B.M.A. Huisstede, H.S. Miedema, A.P. Verhagen, B.W. Koes, J.a.N. Verhaar Multidisciplinary consensus on the terminology and classification of complaints of the arm, neck and/or shoulder Occup. Environ. Med., 64 (2007), pp. 313-319
- Huisstede et al., 2008 B.M.A. Huisstede, H.A. Wijnhoven, S.M. Bierma-Zeinstra, B.W. Koes, J.A. Verhaar, S. Picavet Prevalence and characteristics of complaints of the arm, neck, and/or shoulder (CANS) in the open population Clin. J. Pain, 24 (2008), pp. 253-259
- Hutting et al. 2020a N. Hutting, R. Boucaut, D.P. Gross, Y.F. Heerkens, V. Johnston, G. Skamagki, K. Stigmar Work-focused health care: the role of physical therapists Phys. Ther., 100 (2020), pp. 2231-2236
- Hutting et al., 2022 N. Hutting, J.P. Caneiro, O.M. Ong’wen, M. Miciak, L. Roberts Patient-centered care in musculoskeletal practice: key elements to support clinicians to focus on the person Musculoskelet Sci Pract, 57 (2022), Article 102434
- Hutting et al., 2019 N. Hutting, V. Johnston, J.B. Staal, Y.F. Heerkens Promoting the use of self-management strategies for people with persistent musculoskeletal disorders: the role of physical therapists J. Orthop. Sports Phys. Ther., 49 (2019), pp. 212-215
- Hutting et al., 2017 N. Hutting, W. Oswald, J.B. Staal, J.A. Engels, E. Nouwens, M.W. Nijhuis van-der Sanden, Y.F. Heerkens Physical therapists and importance of work participation in patients with musculoskeletal disorders: a focus group study BMC Muscoskel. Disord., 18 (2017), p. 196
- Hutting et al., 2020b N. Hutting, W. Oswald, J.B. Staal, Y.F. Heerkens Self-management support for people with non-specific low back pain: a qualitative survey among physiotherapists and exercise therapists Musculoskelet Sci Pract, 50 (2020), Article 102269
- Karasek et al., 1998 R. Karasek, C. Brisson, N. Kawakami, I. Houtman, P. Bongers, B. Amick The Job Content Questionnaire (JCQ): an instrument for internationally comparative assessments of psychosocial job characteristics J. Occup. Health Psychol., 3 (1998), pp. 322-355
- Kennedy et al., 2010 C.A. Kennedy, B.C. Amick, J.T. Dennerlein, S. Brewer, S. Catli, R. Williams, C. Serra, F. Gerr, E. Irvin, Q. Mahood, A. Franzblau, D. Van Eerd, B. Evanoff, D. Rempel Systematic review of the role of occupational health and safety interventions in the prevention of upper extremity musculoskeletal symptoms, signs, disorders, injuries, claims and lost time J. Occup. Rehabil., 20 (2010), pp. 127-162
- Killingback et al., 2021 C. Killingback, M. Thompson, S. Chipperfield, C. Clark, W. Williams Physiotherapists’ views on their role in self-management approaches: A qualitative systematic review Physiother Theory Pract., Apr 5 (2021), pp. 1-15
- Klein Hesselink et al., 2014 J. Klein Hesselink, K.O. Kraan, A. Venema, S. van den Bossche Ziekteverzuim in Nederland in 2012 [Absenteeism in the Netherlands in 2012) (2014)
- Krueger and Casey, 2009 R.A. Krueger, M.A. Casey Focus Groups: a Practical Guide for Applied Research SAGE, Los Angeles (2009)
- Lewis and O’Sullivan, 2018 J. Lewis, P. O›Sullivan Is it time to reframe how we care for people with non-traumatic musculoskeletal pain? Br. J. Sports Med., 52 (2018), pp. 1543-1544
- López-López et al., 2021 L. López-López, M.J. Ariza-Mateos, J. Rodríguez-Torres, I. Cabrera-Martos, M. Granados-Santiago, I. Torres-Sánchez, M.C. Valenza Results of a self-management program added to standard physical therapy in chronic neck pain Patient Educ. Counsel., 104 (2021), pp. 1438-1444
- Miciak et al., 2019 M. Miciak, M. Mayan, C. Brown, A.S. Joyce, D.P. Gross A framework for establishing connections in physiotherapy practice Physiother. Theory Pract., 35 (2019), pp. 40-56
- Miedema and Feleus, 2013 H.S. Miedema, A. Feleus Guideline ‘Non-specific symptoms of arm, neck and/or shoulders’ (Richtlijn ‘Aspecifieke klachten arm, nek en/of schouders’) Ned Tijdschr Geneeskd, 157 (21) (2013), p. A6249
- Miller, 1983 W.R. Miller Motivational interviewing with problem drinkers Behav. Cognit. Psychother., 11 (1983), pp. 147-172
- Montano et al., 2014 D. Montano, H. Hoven, J. Siegrist Effects of organisational-level interventions at work on employees’ health: a systematic review BMC Publ. Health, 14 (2014), p. 135
- Morse et al., 1998 T.F. Morse, C. Dillon, N. Warren, C. Levenstein, A. Warren The economic and social consequences of work-related musculoskeletal disorders: the Connecticut Upper-Extremity Surveillance Project (CUSP) Int. J. Occup. Environ. Health, 4 (1998), pp. 209-216
- Mudge et al., 2015 S. Mudge, N. Kayes, K. McPherson Who is in control? Clinicians’ view on their role in self-management approaches: a qualitative metasynthesis BMJ Open, 5 (2015), Article e007413
- Nastasia et al., 2014 I. Nastasia, M.-F. Coutu, R. Tcaciuc Topics and trends in research on non-clinical interventions aimed at preventing prolonged work disability in workers compensated for work-related musculoskeletal disorders (WRMSDs): a systematic, comprehensive literature review Disabil. Rehabil., 36 (2014), pp. 1841-1856
- Oswald et al., 2017 W. Oswald, N. Hutting, J.A. Engels, J. Bart Staal, M.W.G. Nijhuis-van der Sanden, Y.F. Heerkens Work participation of patients with musculoskeletal disorders: is this addressed in physical therapy practice? J. Occup. Med. Toxicol., 12 (2017), p. 27
- Pohl and Galletta, 2017 S. Pohl, M. Galletta The role of supervisor emotional support on individual job satisfaction: a multilevel analysis Appl. Nurs. Res., 33 (2017), pp. 61-66
- Tong et al., 2007 A. Tong, P. Sainsbury, J. Craig Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups Int. J. Qual. Health Care, 19 (2007), pp. 349-357
- van den Heuvel et al., 2021 C. van den Heuvel, J. van der Horst, E. Winkelhorst, E. Roelofsen, N. Hutting Experiences, barriers and needs of physiotherapists with regard to providing self-management support to people with low back pain: a qualitative study Musculoskelet Sci Pract, 56 (2021), Article 102462
- Van Eerd et al., 2016 D. Van Eerd, C. Munhall, E. Irvin, D. Rempel, S. Brewer, A.J. van der Beek, J.T. Dennerlein, J. Tullar, K. Skivington, C. Pinion, B. Amick Effectiveness of workplace interventions in the prevention of upper extremity musculoskeletal disorders and symptoms: an update of the evidence Occup. Environ. Med., 73 (2016), pp. 62-70
- Verhagen et al., 2013 A.P. Verhagen, S.M.A. Bierma-Zeinstra, A. Burdorf, S.M. Stynes, H.C.W. de Vet, B.W. Koes Conservative interventions for treating work-related complaints of the arm, neck or shoulder in adults Cochrane Database Syst. Rev., 12 (2013)
- Walker-Bone et al., 2004 K. Walker-Bone, K.T. Palmer, I. Reading, D. Coggon, C. Cooper Prevalence and impact of musculoskeletal disorders of the upper limb in the general population Arthritis Rheum., 51 (2004), pp. 642-651