Wibroterapia medyczna w terapii chorób przewlekłych i zwalczaniu objawów pocovidowych

Badania wskazują, że po około 2 miesiącach od wystąpienia pierwszego objawu COVID-19 prawie 90% pacjentów nadal może odczuwać dolegliwości związane ze zdrowiem. Najczęściej występujące to: przewlekłe zmęczenie, uciążliwe duszności, ciągłe bóle mięśniowe i ogólne problemy wydolnościowe. Co ciekawe, dotyczy to również pacjentów z tak zwanym „łagodnym” COVID-19.

Zgodnie z poradnikiem WHO (World Health Organization), w czasie rekonwalescencji po chorobach przewlekłych należy skupić się na poprawie kondycji, złagodzeniu duszności, wzmocnieniu siły mięśni, usprawnieniu koordynacji ruchowej, poprawie sprawności umysłowej, redukcji stresu i poprawie nastroju, wzmocnieniu pewności siebie oraz odzyskaniu energii2,3. Najważniejsze, co należy zrobić, to kompleksowo zadbać zwłaszcza o układ krążenia, układ oddechowy i nerwowy.

Działanie kompleksowe w chorobach przewlekłych

Wibroterapia medyczna to nieinwazyjna fizykoterapia, która została zaproponowana jako część procedur związanych z rehabilitacją oddechową, krążeniową i neurologiczną, w szpitalnych oddziałach intensywnej terapii oraz w warunkach domowych4.  Kluczowym celem wibroterapii jest znaczące skrócenie czasu powrotu do pełnego zdrowia. Wibroterapia oddziałuje wielopoziomowo i w sposób kompleksowy, nie wymagając żadnego zaangażowania ze strony pacjenta (pacjent najczęściej leży lub siedzi podczas zabiegu).

Dodatkowo znakomicie uzupełnia inne terapie, nie powodując efektów ubocznych i komplikacji. Z tego, co dziś wiemy, wibroterapia oscylacyjno-cykloidalna jest kompatybilna z szeregiem terapii i coraz chętniej zestawiana z zabiegami z różnych dziedzin medycyny. Dołączenie wibroterapii do standardowego leczenia może znamiennie podnieść efekty terapeutyczne już stosowanych postaci leczenia – farmakoterapii, fizjoterapii czy innych form fizykoterapii. Jak potwierdzają liczne badania, wibroterapia wspomaga leczenie w wielu chorobach przewlekłych5.

Wibroterapia medyczna i układ krążenia

Zastosowanie wibroterapii medycznej pozwala na poprawę funkcji śródbłonka naczyń, zmniejszenie sztywności tętniczej, zapobieganie rozwojowi zmian miażdżycowych i powikłań zakrzepowo-zatorowych, mogących prowadzić do choroby wieńcowej czy zawału mięśnia sercowego6,7. Sztywność tętnic wzrasta z wiekiem i w związku ze stanami chorobowymi skorelowanymi z ryzykiem sercowo-naczyniowym, w tym nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, hipercholesterolemią i niewydolnością nerek8.

Wibroterapia medyczna, w odróżnieniu od rekreacyjnej i sportowej, jest przeznaczona dla osób o konkretnych wskazaniach klinicznych i przeprowadzana tylko i wyłącznie na certyfikowanych wyrobach medycznych.

Wibroterapia medyczna i układ nerwowy

Odpowiednie parametry wibroterapii medycznej łagodzą dolegliwości bólowe, zwiększają zakres ruchomości poprzez poprawę elastyczności tkanek, zmniejszają przykurcze, wzmacniają układ mięśniowo-szkieletowy, zmniejszają dolegliwości związane ze spowolnieniem procesów poznawczych i trudnościami z myśleniem i koncentracją oraz poprawiają nastrój (obniżają objawy depresyjne, uczucie niepokoju) i jakość snu. Ważne jest również ułożenie. W rezultacie, łącząc terapię wibracyjną z ułożeniową, uzyskuje się działanie przeciwbólowe, wzmocnienie układu mięśniowego, ochronę przed skutkami unieruchomienia, zmniejszenie dolegliwości związanych z obniżoną koncentracją i zaburzeniami neuropoznawczymi9.

Wibroterapia medyczna i układ oddechowy

Wibroterapia medyczna w rehabilitacji pulmonologicznej koncentruje się przede wszystkim na zwiększeniu wydajności układu oddechowego – fizjoterapii oddechowej (m.in. w takich schorzeniach jak COVID-19, mukowiscydoza czy POChP: przewlekła obturacyjna choroba płuc). Dzięki zastosowaniu odpowiednich parametrów następuje uwolnienie mechanizmów prawidłowej wentylacji, zmniejszenie zmęczenia, zniwelowanie duszności, łagodzenie chrypki, świstów oddechowych, zadyszki czy uczucia ciężaru w klatce piersiowej. Z danych literaturowych wiadomo, że oddziaływanie drgań bezpośrednio na klatkę piersiową może poprawić wydolność układu oddechowego oraz zmniejszyć odczuwalne zmęczenie10.

Bibliografia
  • Goërtz Y.M.J., van Herck M., Delbressine J.M., et al. (2020): Persistent symptoms 3 months after a SARS-CoV-2 infection: the post-COVID-19 syndrome? w: ERJ open research 6 (4).
  • Europe, W. H.O.: Wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po przebyciu choroby związanej z COVID-19 (2020).
  • Greenhalgh T., Knight M., A’Court C., et al. (2020): Management of post-acute covid-19 in primary care. w: BMJ (Clinical research ed.) 370, m3026.
  • Sañudo B., Seixas A., Gloeckl R. et al. (2020): Potential Application of Whole Body Vibration Exercise For Improving The Clinical Conditions of COVID-19 Infected Individuals: A Narrative Review From the World Association of Vibration Exercise Experts (WAVex)
  • Panel. w: International journal of environmental research and public health 17 (10).
  • Li G., Zhang G., Wang Y et al. (2019): The effect of whole body vibration on health-related quality of life in patients with chronic conditions: A systematic review. Qual Life Res 28(11):2859–70.
  • Lohman E.B., Petrofsky J.S., Maloney-Hinds C. et al. (2007): The effect of whole body vibration on lower extremity skin blood flow in normal subjects. Medical Science Monitor(13):71–6.
  • Figueroa A., Vicil F., Sanchez-Gonzalez M. et al. (2011): Acute exercise with whole-body vibration decreases wavereflection and leg arterial stiffness. American Journal of Cardiovascular Disease(1):60–7.
  • Wang J.J., Liu S.H., Su H.M. et al. (2016): A vibration-based approach to quantifying the dynamic elastance of the superficial arterial wall. Biomed Eng Online 15:40.
  • Ashok A., Dhanesh Kumar K. (2020): Osteogenesis imperfecta and physical therapy: A review of recent trends during the COVID-19 pandemic. w: ijrps 11 (SPL1), s. 951–956.
  • Bubnova M.G., Aronov D.M. (2020): COVID-19 and cardiovascular diseases: from epidemiology to rehabilitation. w: Pulmonologiâ (Mosk.) 30 (5), s. 688–699.