Przewodniczący/Prezenter: Paul van Wilgen (Holandia)
Prezenter:
- Charbel Najem (Liban)
- Naziru Bashir Mukhtar (Nigeria)
- Amarins Wijma (Holandia)
Cel dydaktyczny 1: Określić, czym jest adaptacja kulturowa.
Cel dydaktyczny 2: Określić, jak opracować wrażliwą kulturowo interwencję edukacyjną w zakresie neurobiologii bólu.
Cel dydaktyczny 3: Rola edukacji neurobiologicznej w zakresie bólu przewlekłego w różnych środowiskach kulturowych.
Ból przewlekły (CP) jest istotnym problemem na całym świecie, jak również wyzwaniem dla fizjoterapeutów. Istnienie bólu przewlekłego jest złożoną interakcją pomiędzy czynnikami biologicznymi, psychologicznymi i społecznymi. Edukacja w zakresie neurobiologii bólu (PNE) jest opartym na dowodach naukowych sposobem leczenia fizjoterapii w ustawieniach monodyscyplinarnych. W tej interwencji ból jest wyjaśniany przez zmiany neurofizjologiczne zamiast uszkodzenia tkanek jako przyczyny bólu i związany z różnymi czynnikami biopsychospołecznymi. Większość badań nad efektami PNE jest prowadzona w krajach zachodnich (Europa, USA, Australia). Dla właściwego transferu wiedzy do innych krajów lub grup etnicznych konieczna jest adaptacja kulturowa PNE. W tym procesie adaptacji kulturowej można wykorzystać cztery etapy adaptacji:
- zbieranie informacji (fizjoterapeuta, pacjenci),
- wstępny projekt adaptacji (język, osoby, metafory, treść, pojęcia, cele, metoda, koncepcje),
- wstępne testy adaptacji,
- dopracowanie adaptacji.
W tej sesji przedstawiono naukowy proces rozwoju wrażliwej kulturowo interwencji PNE w trzech różnych środowiskach, a mianowicie w Libanie, Nigerii (populacja Hausa) oraz w wielodyscyplinarnym środowisku w Holandii.
Oprócz metodologii, przedstawione zostaną efekty ilościowe i badania jakościowe, jak również interwencje PNE po adaptacji.
Światowy Kongres Fizjoterapii 2023 odbędzie się w Dubaju, ZEA, w dniach 2-4 czerwca 2023 roku.