Redaktor naczelny poleca

Choroba Baastrupa stanowi dość częstą i nie zawsze poprawnie rozpoznawaną przyczynę bólu dolnej części pleców. W Raporcie, na podstawie publikacji naukowych, podpowiadamy, jaki może być jej obraz kliniczny, jak ją diagnozować oraz jakie postępowanie należy wdrożyć (ze szczególnym uwzględnieniem fizjoterapii i fizykoterapii).

W dziale Ortopedia prezentujemy przegląd systematyczny o wpływie manipulacji kręgosłupa na ból i funkcjonowanie pacjentów z przewlekłym bólem dołu pleców. Obok tekst o fali uderzeniowej, a zwłaszcza jej zastosowaniu przy problemach mięśniowo-szkieletowych. W Pediatrii badanie na temat stopy końsko-szpotawej - porównanie pacjentów z tą deformacją z typowo rozwijającymi się dziećmi, pod kątem właściwości mięśni i ścięgien oraz charakterystyki chodu funkcjonalnego. W tym samym dziale fizjoterapeutyczne metody wspomagające indukcję plwociny u dzieci z astmą.

Neurologia to badanie nad sprawnością i wykorzystywaniem kończyny górnej po udarze. Obok wyniki metaanalizy badań o wpływie ćwiczeń na męczliwość i jakość snu u osób z fibromialgią. W Sporcie argumenty za i przeciw podejmowaniu aktywności sportowej po całkowitej wymianie stawu biodrowego. Obok tekst o pracy fizjoterapeuty z piłkarzami - najczęstszych problemach zdrowotnych w tej grupie sportowców i metodach rehabilitacji. W Internie opisujemy chorobę tętnic obwodowych i szczegóły metod jej rozpoznawania u pacjentów gabinetów fizjoterapeutycznych.

Jak zadbać o kontakty z pacjentem i czy mogą one wpływać na efekty leczenia? O tym w tekście w Innych aspektach fizjoterapii. W tym samym dziale refleksje nad zalecaniem ćwiczeń pacjentkom po rekonstrukcji piersi.

Życzę owocnej lektury!
Jerzy Bogiel